onsdag 10. august 2016

Sofasurfing


Dere lurer kanskje litt på hva Couchsurfing er, hvert fall ville mamma vite litt mer om det. Nå har jeg bare couchsurfa 3 ganger, så jeg er ikke noen ekspert akkurat, men jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan. Det er på nettsiden www.couchsurfing.com det hele starter. Der kan du lage deg en gratis profil hvor du skriver litt om deg selv, og hvorfor du vil couchsurfe, legge ut bilder av deg selv, fortelle om hjemme ditt om du vil hoste folk. Her får du også forhåpentligvis referanser etter hvert som folk har hosta deg, eller du har hosta dem. Her kan folk fortelle hvordan det var å bo med deg, om det var bra eller dårlig osv. Så blir det litt tryggere for de som skal couchsurfe etter deg. 

Hvordan gå frem for å få host? Det er to måter jeg har brukt hvert fall. Den ene er at du søker opp området du skal til, og da kommer det opp en haug med couchsurfere. Så er det bare å finne de du kunne tenke deg å bo med, og sende de en personlig melding. Da er det veldig lurt å ha lest hele profilen deres først, se bildene, se hva folk har skrevet om dem, og også hva de skriver om hjemmet sitt. Noen skriver at du må dele seng med dem, det er no go for meg hvert fall. Så kan meldingen inneholde noe av det du har lest i profilen, sånn at de vet at du har lest, og ikke bare sender samme melding til alle. 

Den andre måten er å lage en «notis» hvor du skriver hvor du skal, når og hvor lenge. Så får folk mail om at det er noen som ønsker en host i området der de bor, og de kan sende deg en melding om at de ønsker å hoste deg. Enkelt forklart. Så dette er den late måten å gjøre det på. Det er også denne jeg har brukt mest, fordi jeg føler jeg ikke har tid til å sende 10 forskjellige meldinger til folk. Så alle tre jeg har sovet hos, har sendt meg melding. Du må fortsatt sjekke ut profilene deres og følge magefølelsen, for du vet jo aldri med folk. 

Jeg hadde veldig lyst til å prøve couchsurfing, ikke bare fordi du bor gratis, men også fordi du får nye bekjentskaper over hele verden, som kan vise deg sin kultur, og som kjenner til andre steder enn der alle turistene er. Du får også opplevd ting du aldri ville ha gjort om du bare bodde på hostell, jeg har jo for eksempel vært på ølfestivalsmaking og gummibåttur, hehe! 

Minus med å couchsurfe, er at du blir litt bindet til den personen du bor hos. Du kan liksom ikke bare stikke og gjøre det du vil, når hosten har holdt av dagen sin og laget planer som dere skal gjøre sammen. Du er ikke like fri. Og jeg har også følt at jeg har vært litt i veien. Og du må tilpasse deg hosten med tanke på jobb osv, så du må være ute av huset før de drar på jobb, og tilbake etter at de er tilbake. I Seattle fikk jeg koden til døra, så der kunne jeg komme og gå som jeg ville, så det var veldig deilig.


Men igjen så sparer du masse på det. Jeg har couchsurfet 11 netter, og spart mellom 5000-6000 kr på de dagene. Og i Seattle var det spesielt dyrt å bo, der måtte jeg punge ut med ca. 500kr natta. Også er det jo veldig gøy da. 

Og er det noe dere lurer på, så er det jo bare å spørre! :)
Blogglisten hits

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar